Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Littlehampton, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Littlehampton, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Littlehampton

BLOG 3:

Dag 15: Woensdag 27 juni 2012; Eastbourne / Rustdag / Wasdag
Ben vroeg wakker. Wissel 10 pond voor 1 pond munten voor de wasmachine (4) en de droger. (2) Doe gelijk de was in de machine en ga ontbijten en doe daarna boodschappen in een reusachtige supermarkt waar ze werkelijk alles verkopen. Ik vond het er erg onoverzichtelijk. Terug aan boord en alles opgeborgen.
De wasmachine is klaar en de was kan gelijk worden gedroogd. Er zit nog 20 pence in de machine + 2 pond = voldoende voor een half uur drogen. De grote machine heeft het inderdaad in een half uur gedaan. Voor elven is alles weer opgeborgen, ik kan er weer minstens twee weken tegen. Tegelijkertijd de slaapzakken gelucht.
Daarna op de fiets gesprongen en naar het Pevensey Castle gefietst. Was verder weg dan ik dacht. Het oorspronkelijke kasteel is gebouwd door de Romeinen. Men is er ongeveer in het jaar 290 mee begonnen. Later hebben de Noormannen het overgenomen en nog weer later Willem de Veroveraar. Vier maal heeft men geprobeerd het kasteel te veroveren. Men heerste over een grote omgeving. In de namiddag ben ik weer aan boord. Ik heb geen zin meer om Eastbourne te bezoeken.
’s Avonds door John en Dorien van de Blue Belle uitgenodigd op de koffie; samen met hun buren uit Amersfoort. Het eindigde uiteraard met een borrel.
Morgen naar Brighton? Of Shoreham of is zelfs Littlehampton mogelijk? Ik wil niet te ver want Windguru waarschuwt voor veel wind in de namiddag. Vroeg vertrekken! Aan het eind van de middag nog twee jerrycans benzine gehaald. In de jachthaven is een brandstof- ponton.
Totaal verbruik tot nu ca. 33 liter.
Dag 16: Donderdag 28 juni 2012; Eastbourne - Littlehampton.
Wekker gezet en vroeg opgestaan.Om half negen lig ik in de sluis, toevallig samen met de Blue Belle en Hansje. Hansje is de boot - een grote Halberg Rassey - van de vrienden van John en Dorien. Na de sluis gaan de zeilen direct omhoog, maar van zeilen komt niet veel. Te weinig wind en het lijkt van alle kanten te komen. Ik start de motor weer. De stroom + de motor + de zeilen geeft een snelheid van meer dan 5 knopen. Iets voor Beachy Head kan weer worden gezeild en dat gaat het letterlijk en figuurlijk voor de wind.
On goose wings! Omdat er gewaarschuwd is voor harde wind in de namiddag blijft de motor bij. Het gevolg is dat ik al om 12 uur voor Brighton lig. Dat is te vroeg, ik ga door naar Shoreham at Sea of Littlehampton. Ter hoogte van Shoreham is er van te veel wind nog geen sprake, het doel wordt dus Littlehampton. Als het heftig wordt kan ik eventueel terug gaan en Shoreham aandoen. Een uur voor Littlehampton begint het! Toch windkracht 6! Nu is het point van no return gepasseerd, ik moet door!
Heel gek, je moet door, maar je mag ook weer niet te vroeg voor Littlehampton aankomen. Het is een getijdehaven. De ingang valt compleet droog! Als ik er om half vier aan kom is het eigenlijk te vroeg, volgens mijn berekening is het om ca.18.30 HW. Volgens de tabellen die ik na aankomst kreeg blijkt HW Littlehampton om 17.44 te zijn. Mazzel, ik kom toch tijdens het juiste moment aan.
Zeilen strijken en koers houden was moeilijk. Het grootzeil ging geïmproviseerd neer, het was op dat moment belangrijker om recht voor de geul te komen. Op 346 graden binnenvaren raadt men aan. Ik had al een kleine indicatie van de waterstand. Op de kaart, voor de ingang stond ongeveer 2 meter aangegeven en mijn dieptemeter gaf meer dan 4 aan! De drempels die op de kaart zijn aangegeven kon ik overheen en zo bereik ik veilig de jachthaven.
Voor de ingang van Littlehampton heb ik even geaarzeld. Voor zekerheid kiezen en voor de wind naar Shoreham terug zeilen? Maar dat is meer dan 10 mijl terug.
Opgelucht kon ik vastmaken bij de Arun Yacht Club.
De Arun is een zeer snelstromende rivier. Ik lig in de box van één van de leden. Maar ik hoor dat hij voor meerdere dagen is uitgezeild.
’s Avonds na het eten kan ik me melden in het clubhuis bij havenmeester Tony. Van hem mag ik blijven liggen en krijg zelfs een kop koffie van het huis. Hij waarschuwt wel even en passant dat de haven geheel leegloopt bij eb. Dat is geen probleem want de Almare heeft een hefkiel. Dan moet ook het roer omhoog.
In etappes draai ik met 260 omwentelingen de kiel omhoog.
Ik denk hier nog een dagje extra te blijven. De Yacht Club en het stadje lijken me gezellig. Bovendien kan ik zaterdag de 30e juni ’s morgens op een redelijke tijd vertrekken. Men raadt hier aan om 2 uur voor tot 2 uur na HW te vertrekken.
HW is op zaterdag om 7.33. Als ik dan om 7 opsta kan ik om half 9 vertrekken!
Dan kan ik aan de volgende set kaarten beginnen. Van Wight en omgeving. Nog even en ik ben op het westelijk halfrond.
Morgen benzine kopen. Alweer, ik hoop op betere winden.
Volgens mijn meetinstrumenten is het water 18,5 graden in de haven!? Ik heb volgens het log 31,6 mijl afgelegd. In werkelijkheid was het meer met de stroom mee. De totaalstand van het log is 1548. Gem. snelheid 4,7 mijl (met de tijd in de sluis meegerekend) De hoogste snelheid was 7 mijl. Bijna de gehele tocht heeft de motor een handje geholpen.
Dag 17: Vrijdag 29 juni 2012: Littlehampton.
Veel wind vandaag en nog steeds vanuit zuidwest. Naar het centrum van Littlehampton gefietst. Er is kermis op de pier. Heel veel schoolkinderen komen naar de kermis per bus naar Littlehampton.
Over de promenade gefietst. Boodschappen gedaan bij Lidl. Alle boodschappen aan boord gebracht.
Gelezen in Bonita Avenue. Met dit boek hou ik het wel weer een paar dagen uit.
Benzine gekocht bij Tesco. In de namiddag wilde ik de kermis bezoeken, maar alles was al om half vijf gesloten. Eén boot verlaat de haven om half vijf, dat is bijna 2,5 uur voor HW. Ik wil morgenvroeg vertrekken. Het is HW om 7.33 uur. Men raadt aan om 2 uur voor tot twee uur na HW te vertrekken. Als ik twee uur eerder weg wil is het wel erg vroeg. Maar in twee uur bereik je Looe Channel. Mocht het daar te ruw zijn kan ik nog met hetzelfde HW terug. Wootton Creek wordt me aan bevolen voor de Isle of Wight. Ik kan ook richting Chicester gaan, is wellicht gunstiger met zuidwesten wind, maar hoe kom ik dan weer verder. Het blijft lastig, de komende dagen lijkt het weer slecht te blijven.
Dag 18: Zaterdag 30 juni 2012; Littlehampton:
Vroeg opgestaan, ca.5 uur! Het weer lijkt rustig, ik besluit om te vertrekken. 8.33 uur = HW Vertrokken om 6.15 uur richting Looe Channel, is ongeveer 12 mijl.
Direct na het verlaten van de haven blijkt dat Looe te bezeilen is. Heel scherp aan de wind zeilend met de motor bij wil ik zo snel mogelijk bij Looe Channel zijn want daarna is de koers ruimer en kan er beter gezeild worden. Ongeveer 6 mijl voor Looe begint het te regenen en komt er meer wind: windkracht 6 en af en toe meer. Wat erger is, is dat Looe niet meer te bezeilen is. Ik moet overstag.
Vanwege de felle wind maak ik een stormrondje.
Daarna gaat het mis! De BBM schiet uit zijn frame, totaal, de motor ligt in het water en hangt aan het ophaaltouw, de bedrading en aan de brandstofleiding. Wat te doen? Omdat ik vroeg ben vertrokken en nog geen twee uur onderweg ben besluit ik terug te keren naar Littlehampton. Dat is voor de wind, ik ben niet te laat, het water zal nog steeds hoog genoeg staan bij het binnenvaren. Voor de wind lukt het me de motor boven water te trekken en te zekeren. Het geleide-rolletje stuurboord onder verdwijnt in het water. Het lukt niet de motor zover op te tillen en weer in zijn geleiding te krijgen. Eén helft van het bovenste rail moet worden losgemaakt. Ondanks het ruwe water lukt dit. En met veel moeite lukt het ook om de motor weer op zijn plaats in het frame te tillen. Nog een paar keer geprobeerd om de motor te starten, dat lukte niet.
Ik probeer de havenmeester van Littlehampton en / of de jachthaven per marifoon te bereiken. Zodat ik kan overleggen of ik hulp nodig heb of dat ik zeilend de haven binnen kan komen. Ik krijg met beide geen contact. Een Mayday of PanPan vind ik niet nodig, daarvoor is de situatie niet ernstig genoeg. Voor de haven gijp ik nog een keer, dat gaat goed. Daarna ga ik zeilend de haven in. De landvasten en de stootwillen zijn al klaargelegd. In de havenmonding lukt het me om het grootzeil te strijken. Op de fok gaat het verder.
Ik wil het liefst terug naar de Arun Yacht Club. Ik verminder echter te veel vaart, de Almare is niet meer bij te sturen en ik ga op enkele meters voorbij aan de steiger.
Dan maar naar de andere zijde. Met behulp van de fok kan ik meer vaart maken en vlak voor de steiger de kop in de wind brengen en hier de steiger bereiken. Een Amerikaanse buurman helpt me nu vast te maken. Hij schrikt, want mijn gezicht is bebloed. Het komt echter van een gewonde vinger, een nagel is half gescheurd tijdens het sjorren aan de motor.
Deze buurman nodigt me uit om een kop koffie te drinken zodat ik kan bijkomen van de schrik.
Wat te doen? Ik bel met de leverancier van de buitenboordmotor voor advies: schoonspoelen met zoet water en drogen. Het koelsysteem doorspoelen met zoet water; beide bougies er uit halen en drogen. Daarna lukt het zowaar om de motor weer te starten. In het begint komt er veel witte rook uit de motor, daarna draait hij als vanouds. 5 - 10 minuten door laten draaien. Ik besluit de ophangconstructie aan te passen. De blauwe achterklep met de bovenste geleidingsprofielen verwijder ik. Ik trek daarna de bbm omhoog en uit zijn geleiding en zeker de motor met 3 lijnen. Nu kan ik het onderste geleide-rolletje vervangen. (Ik had nog drie oude aan boord) Het lukt met veel moeite de motor weer in het onderste geleidingsrail te plaatsen. Ik boor een gat in ieder geleidingsrail en bevestig hierin een draadstang. Nu kan de motor niet meer omhoog! Tijdens het zeilen moet ik de motor nu in een schuine stand zetten.
Meer pech: de fok is op een nieuwe plaats gescheurd. Weer tegen het achterlijk. Ook deze plaats is nu voorlopig gerepareerd met tape. Mijn tape is nu op, een deel werd door Nl buren – met een catamaran uit Lelystad – ter beschikking gesteld.
Tijd voor boodschappen en daarna een dutje. Ik kom weer tot rust. Wat nu? Moet de olie van de BBM worden vervangen? Ik weet het niet. Eerst maar eens voorzichtig een proefvaart maken.
De weersituatie veranderd niet. Ook voor morgen is er weer windkracht 6 voorspeld. Ik blijf voorlopig in Littlehampton!
Het is nu bijna 11 uur ‘s avonds. Tijd voor een Jägermeister en om te kooi te gaan. Ik ben nu lang genoeg op! ’s Avonds wordt het zeiljacht Liese naar binnengesleept door de reddingsdienst RNLI. De propeller werkt niet meer, ze zijn vermoedelijk over krabbenfuiken gevaren. Ze worden tegen de 44 voeter van de buurman geparkeerd. Zij varen de volgende dag wel uit, hun probleem is intussen verholpen.
Dag 19: Zondag 1 juli 2012; Bezoek aan Arundel en Arundel Castle.
Te veel wind, ik vaar niet uit. Uitgeslapen. Tegen de middag naar Arundel gefietst. Het was verder dan ik dacht. En de wegen waren erg druk. Arundel Castle bezocht. Met de Heritage Membercard krijg je hier korting. I.p.v. 19 pond werd het 11,50. Ook dit kasteel is de moeite waard. Dover Castle is imposanter. Dit kasteel is van een latere datum. De Chapel, the Castle en the Garden bezocht. In het kasteel mag je niet fotograferen. Er staan ontzettend veel kostbaarheden. De tuin is mooi, maar daar is alles mee gezegd. Door het plaatsje Arundel gefietst.
Ik vraag een bewoner naar een betere weg naar Littlehampton en vind de juiste man want hij gaat iedere werkdag met de fiets naar zijn werk in Littlehampton. Het is inderdaad een rustige weg, langs de Ford gevangenis en over het fietspad.
Het weerbericht verschilt! Windguru geeft vanaf morgenmiddag 13 uur 25 mijl per seconde aan. Dat staat gelijk aan windkracht 6! Weer uit het zuidwesten. De Met Office gaat niet zover. Ik ga nu nogmaals op het internet om te zien wat men nu voorspelt. Als ik gedwongen ben ook morgen te blijven zal de havenmeester me niets in rekening brengen! 21,52 pond per dag rekent men hier! Ongeveer 26,- Euro!! Dezelfde havenmeester vroeg me om de Almare te verhalen. Er komt vanavond een schip binnen voor de Olympische spelen. Met meer diepgang, dit schip moet op mijn plekje. Volgens mij is hij nu nog niet gearriveerd en het is al twee uur na HW.
Dag 20: Maandag 2 juli 2012; Littlehampton.
De wind komt intussen uit een betere richting Zuidzuidwest. Maar het is nog steeds erg winderig. Ook de Marine Met Office zegt windkracht 4-5 maar ook 6! Ik blijf vandaag, morgen spreekt men ook van Zuidzuidwesten wind windkracht 4-5. HW morgen = 10.39 uur! Half negen vertrekken? Wat doen we vandaag? Luieren, kajuit vegen, computer opstarten, domme spelletjes doen. Boodschappen doen. Ik heb niet veel nodig. Voor de verandering lopend? Het is koud. Buiten 15 en binnen 20 graden. Er is vanmorgen een ander Nl schip gearriveerd. Ik heb nog niet met hen gesproken. Nu, 13.13 uur, ga ik de wal op, boodschappen doen bij de Lidl.
Intussen heb ik berekend dat ik bijna op de helft naar de Scilly’s ben. Hemelsbreed heb ik ongeveer 200 mijl afgelegd en van hier is het 230 mijl naar de Scilly’s. Als de wind uit het zuiden blijft komen is het niet zo moeilijk meer. Het is een vervelende dag want het regent bijna de gehele dag.
Na de boodschappen heb ik de computer weer opgestart. Aan het eind van de middag naar het eerste deel van De REIS VAN DE BEAGLE gekeken en dat was een goede afleiding. Ik geloof dat ik alle episodes al een keer heb gezien, maar begin toch een beetje te twijfelen want het zijn er 35. Deel 1 heb ik nu bekeken. Zelfs voor de tweede keer zeer de moeite waard.
Waarom heb ik het huis van Darwin niet bezocht in Kent, ik ben er niet ver vandaan geweest.
Wat nu? Nog een stom spelletje of verder in het boek Bonita Avenue?
Dag 21: Dinsdag 3 juli 2012; Littlehampton – Cowes (west)
8 Uur opgestaan en voor tienen vertrokken. Er staat een fikse inwaartse stroming in de havenmonding, maar de buitenboordmotor trekt zich er goed doorheen. Na de golfbreker grootzeil en fok gehesen. Omdat de wind toch zuidwest is (voorspeld was zuidzuidwest) een lange slag zuidwaarts gemaakt. Daarna moet ik nog een keer heen en weer en bereik de beginboei van het Looe Channel. Vanuit hier is mijn volgende doel te bezeilen: Ryde Sands. De wind wordt steeds gunstiger, steeds meer uit het zuiden, ik kan op de duur met halve wind varen. Voor de Looe Channel was de zee nog ruw, erna wat rustiger. Fijn om weer te kunnen zeilen.
Ik verander van bestemming, het wordt niet Wootton Creek maar Cowes want het gaat snel. Cowes bereik ik om ongeveer 5 uur. Ik leg aan in de tweede haven, lijkt me goedkoper dan de eerste want die is Royal!
Later blijkt dat het maar 0,15 pond per meter goedkoper is. Ook hier is een ligplaats duur, ik betaal 42 pond = ongeveer 52 Euro voor twee nachten. Betalen doe ik door te pinnen, anders moet ik weer snel naar een flappentap.
Het regende onderweg! Het zicht was soms slecht en het was koud onderweg. In totaal heb ik volgens het log 31,3 mijl afgelegd. De GPS gaf een hoogste snelheid aan van 8,4 mijl! Van Cowes heb ik nog niets gezien. De afwas pas om negen uur gedaan. Morgen boodschappen doen en Cowes verkennen. Hier is weer een kasteel te bezoeken: Het Osborne huis. Is gebouwd ongeveer 1850! Veel recenter. Het ligt in deze haven erg onrustig, vlakbij vertrekken meerdere ferry’s. Ik hoop dat ik vanavond rustig kan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 13105

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: