Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Breskens, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Breskens, Nederland van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Nederland, Breskens

BLOG 11:

Dag 71: woensdag 22 augustus 2012; Breskens – Wolphaartsdijk.
Weer twee jerrycans benzine gehaald. Nu heb ik ruim voldoende om thuis te komen. Ik schat dat ik onderweg 150 liter benzine heb gekocht; een verbruik van iets meer dan twee liter per dag.
Om ongeveer 10 uur vertrokken. Ik had de tocht beter moeten voorbereiden. Nu ga ik naar de overkant zonder precies te weten waar ik uit kom. Er staan hoge golven en de wind komt dwars in. Met de genua gaat het razend snel. Maar door de gigantische stroming kom ik ten Westen van de sluis uit en moet nog een stuk tegen de stroom in. Ik zie waar de veerboot naar binnen gaat, daar moet ik zijn. In de luwte voor de sluis kan ik de genua strijken. En, ik kan gelijk de kleine sluis in. Dat gaat vlot.
De verdere reis naar Veere gaat ook redelijk vlot. Voor de eerste brug moest ik 20 minuten wachten. En in Middelburg weer drie kwartier vanwege de drukte rond het middaguur. Tussen Middelburg en Veere ging de genua hoog en kon ik eventjes zeilen. Het hijsen van de genua ging moeilijk, ik moet niet vergeten om de voorstag te smeren!
Bij Veere wordt de tweede sluis ook snel gepasseerd. Ook op het Veerse Meer gaat de genua omhoog. Het grootzeil had ook gekund maar ik ben er te lui voor. Nog eventjes vastgezeten. Met een schip met een hefkiel denk je dat je achter de boeien kunt, maar dat is soms niet het geval. Met de motor lukt het snel weer los te komen. Het heeft geen zin om door te zeilen, de wind komt recht van voren.
Ik kies voor de jachthaven in Wolphaartsdijk om te overnachten, ik heb er eerder gelegen. De havenmeester geeft me een goed plekje met de neus in de wind. Om kwart voor vijf maak ik vast. Ben ’s avonds niet meer van boord geweest. Morgen kan ik hier in de buurt weer een krantje kopen.
Daarna in één keer naar Numansdorp? We zien wel. Ik ben blij dat ik niet buitenom ben gegaan naar de Oosterschelde, daarvoor was er te veel wind. En ook het tijdstip was niet juist.
Dag 72: donderdag 23 augustus 2012; Wolphaartsdijk – Steenbergse Vliet
Het weer is nog steeds uitstekend. Er is echter weinig wind. De jachthaven in Wolphaartsdijk (WSVW) is echt goed. Alle voorzieningen zijn er en het is schoon . Zelfs het internet werkt. Er is een supermarkt in de buurt waar ik een krant koop. Tussen tien en elf vertrokken. Bij het hijsen van het grootzeil raken een stuk of tien geleiders uit het rail. Het touwtje eronder is versleten. Nadat het zeil is gestreken kan ik e.e.a. snel repareren. De wind is wisselend. Soms is de snelheid onder 1 knoop en daarna meer dan 6. De Kreekraksluizen kan ik meteen in, de deuren sluiten achter me.
Na de sluis kies ik voor de route van het Brabantse Water en de Witte Tonnen Vlije. Omdat ik de route erheen te kort neem kom ik weer eventjes vast te zitten maar dat is snel verholpen. Door het Brabantse Water gaat vrij snel, door het Keeten en het Mastgat gaat langzaam, de wind valt soms geheel weg. In de buurt van Bruinisse zet ik de motor aan. Ook de Krammersluizen gaan vlot en daarna kan er weer worden gezeild. “On goose wings” gaat het naar de Steenbergse Vliet. Doorgaan naar Numansdorp had gekund maar dan was ik waarschijnlijk na achten daar aangekomen.
Nu kan ik iets voor zessen vastmaken bij de Watersportvereniging Volkerak. Er is nog net een plekje vrij en ik ben de enige passant. Het vakantieseizoen is voorbij.
’s Avonds nog een kleine wandeling gemaakt over het sluisje. Ooit zijn hier de opnamen gemaakt voor de film over Merijntje Gijzen. (A.M. de Jong)

Dag 73: Vrijdag 24 augustus 2012; Steenbergse Vliet – Numansdorp.
Ook in de Steenbergse Vliet goed geslapen. Het is er erg rustig. Een krant kun je er niet kopen.
Voor tienen ben ik weer op pad. Ik hijs de zeilen direct als ik uit de Vliet ben, maar er is te weinig wind. Eén keer staat de meter op 3 knopen, maar meestal onder 1! Ik word dus gedwongen de motor te starten.
Bij de Volkeraksluizen hoef ik maar een poosje te wachten. Van de sluis naar mijn ligplaats berg ik de genua op en breng de huik aan. Eenmaal vastgelegd om 13.30 ga ik eerst lunchen en dan kan ik alles weer inpakken. Op de fiets bereik ik Klaaswaal.
De foto’s van deze reis kun je via onderstaande link bekijken.
https://plus.google.com/photos/105483151992532815477/albums/5855190737171204737

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 13114

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: