Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Fécamp, Frankrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Frankrijk, Fécamp

BLOG 10:

Dag 64: woensdag 15 augustus 2012; Le Havre – Fécamp.
Ik waag het er op te vertrekken. Maar als ik 5 mijl onderweg ben heb ik er spijt van. Er staat veel wind en soms vreselijke windstoten. Daar had men al voor gewaarschuwd, maar apres midi en het is nu iets na negenen. Teruggaan heeft weinig zin dan heb ik weer stroom tegen. Bij een volgende windstoot breekt de staaldraad van de giek neerhouder. In een moment zonder vlagen weet ik een noodverbinding te maken met een lijntje. Het gaat echt razendsnel, het log staat voortdurend tussen 6 en 7 knopen. De GPS geeft meer dan 8 knopen aan. Binnen twee uur heb ik Cap d’Antifer bereikt en moet ik scherper aan de wind zeilen. Dat lukt en mijn doel is te bezeilen. De wind zwakt iets af en de windstoten worden iets minder fel.
Voor Fécamp wordt er op het water iets gevierd. Een sleper en een reddingsboot spuiten met water en veel schepen zijn er heen gevaren. Er peddelt zelfs iemand op een surfplank. Gek eigenlijk, jij denkt in het begin dat je in gevaar bent en 20 mijl verder viert men rustig een feestje op het water.
Een speciale zeilboot voor gehandicapten komt me met een rotgang voorbijvaren, ook richting Fécamp.
Ik heb de zeilen weer eens te vroeg gestreken. Om 9 uur vertrok ik van Le Havre en om één kan ik al vastmaken in Fécamp naast de Bries uit Numansdorp. Samen rekenen we af bij het havenkantoor.
Ik maak schoon schip, rust uit en val in slaap tot vier uur.
Daarna maak ik tot zes uur een fietstochtje door Fécamp. Echt een toeristisch kustplaatsje. Vooral op de promenade is het erg druk. In een klein zaakje appels en een klein flesje cognac gekocht. Jägermeister of Beerenburg vind ik hier niet.
Na het eten de buurman van de Bries uitgenodigd voor de koffie. We weten heel wat gegevens uit te wisselen. Het lijkt hier wel een Nederlandse kolonie; zoveel Nederlandse schepen liggen hier.
Fécamp is een leuke plaats, maar toch wil ik morgen verder. Naar Dieppe, is bijna 30 mijl. In eerste instantie was er ook zwaar weer voorspeld maar in een later weerbericht wordt het niet meer vermeld.
Het kapotte staaldraadje van de neerhouder van de giek heb ik intussen vervangen door enkele schakels.
Ik had ook eigenlijk brandstof willen kopen maar dat moet nu maar wachten tot morgen in Dieppe. Er zit nog wel voldoende in de hoofdtank.
’s Middags kleinzoon Tijn gebeld en gefeliciteerd met zijn vijfde verjaardag. Hij had maar tijd voor zijn opa. (O Pa Niek)
Afgelegde afstand volgens log: 22 mijl. Gemiddeld 5.5 mijl en een max. snelheid van 7,6 knoop.

Dag 65: Donderdag 16 augustus 2012; Fécamp – Dieppe.
7 uur ging de wekker. Vanwege het tij sta ik vroeg op om zoveel mogelijk van de stroom gebruik te kunnen maken. Om half negen ben ik op zee. Er is weinig wind, heel anders dan gisteren. Binnen een half uur verwissel ik de fok voor de genua, dat gaat een knoop sneller.
De wind is zeer afwisselend. Om half drie maak ik vast in Dieppe. Volgens de gps was de afstand hemelsbreed 30,3 mijl. Volgens het log heb ik maar 22,8 mijl gevaren. Zo goed helpt de stroom mee! De gemiddelde snelheid was 4,2 knoop, de hoogste snelheid was 6,6.
In Dieppe lig je in het centrum van de stad. Het is er lawaaierig en het stinkt er naar benzine. En het is warm. ’s Middags op de fiets de stad verkend en boodschappen gedaan. ’s Avonds nog een keer lopend door het centrum en over de kermis op de promenade. Het is er erg druk, ik wil er geen dag langer blijven.
Morgen naar Boulogne. Het is een afstand van 52,5 mijl. Te ver eigenlijk. Het alternatief is Le Tréport of Valery sur Somme. In eerste instantie had ik voor Valery sur Somme gekozen. Je kunt er slechts met hoog water naar binnen of uiteraard naar buiten. Maar naar buiten is het hoog water om ongeveer 2 uur ‘s middags, dat betekent dat ik daarna met tegenstroom 25 mijl naar Boulogne moet zeilen en dat ik daar weer te laat aan kom. Voor morgen is er windkracht 3 en later 2 voorspeld. Uit het zuiden, niet veel, maar wellicht kan ik het gennaker hijsen. Dat zien we morgen dan wel weer.
Dag 66: Vrijdag 17 augustus 2012; Dieppe – Boulogne sur Mer:
Wekker op half zeven gezet. Om 8 uur vertrokken en gelijk in de haven grootzeil en genua gehesen. De genua hijsen lukt niet met zijn val. Er klemt iets. Ik gebruik de val van het gennaker.
In het begin was er voldoende wind, wellicht had ik eerder moeten vertrekken. Na een uurtje de genua vervangen door het gennaker. Die combinatie gaat lang goed hoewel andere schepen me op de motor voorbijvaren. Halverwege – na ongeveer 26,5 mijl op het log is er bijna geen wind meer.
Bij deze snelheid kom ik ver na middernacht aan. Daarom start ik ook de motor en strijk de zeilen. Ik heb trouwens de gehele tocht de stroom mee. Op het allerlaatst kan het grootzeil nog een uurtje bij.
Het is erg helder, vanuit hier kun je de kust van Engeland weer zien.
Om half zes passeer ik de haveningang van Boulogne sur Mer. Ik was er 13? Jaar geleden en weet nog een beetje de weg.
Om half zeven is de Almare aan kant. Het is ontzettend warm er moet veel worden gedronken. Zin om eten te koken heb ik niet, ik neem genoegen met een kop soep en een toetje. Tot na half tien kan ik buiten lezen, daarna wordt het te donker. De vouwfiets staat intussen op het haventerrein. Ik heb nog een stukje gefietst en merk dat het achterlichtje verdwenen is.
Ik heb voor twee nachten geboekt. Dan kan ik morgen weer eens uitslapen en rustig boodschappen doen en benzine kopen. En uiteraard Boulogne voor een derde keer verkennen.
Het is me nog niet gelukt om hier op het internet te komen.
Nog een week en dan ben ik thuis. Volgens de GPS was de afgelegde afstand 52,5 mijl. Volgens het log 41,4 mijl. Het log staat nu op 2286,3 mijl. Vandaag was de gemiddelde snelheid 4,6 mijl en de hoogste snelheid 7,4.
Dag 67: zaterdag 18 augustus 2012; Boulogne sur Mer
Uitgeslapen, ik blijf een dagje en heb tijd zat. In de loop van de morgen benzine gekocht. Twee ritjes op de fiets en ik heb weer ruim voldoende. Hoeveel heb ik in totaal gekocht? Ik denk dat ik ongeveer 140 liter heb gekocht deze reis. Ongeveer twee liter per dag.
Proviand gehaald bij Carrefour. Een grote zelfbediening met voldoende keuze. Je merkt dat je dichter bij België en Nederland bent want de producten hebben steeds vaker Nederlandse teksten.
Aan boord geluncht en de stad verkent. Ik weet de weg nog een beetje en herken het bankje waarop ik ongeveer 13 jaar gelezen het boekje over de zonsverduistering las.
De oude stad bezocht. En de kathedraal. Die is nu wel open en het is er heerlijk koel.
Op een terrasje gezeten met een colaatje. Er tegenover is een gebouw met een nagemaakte gevel van het museum Pompidou in Parijs. Er wordt op deze locatie getrouwd. Om het kwartier komt er een stoet auto’s met keurig geklede lieden en het bruidspaar. Zelfs de kinderen zijn vaak in een glimmend kostuum.
Het is ontzettend warm en ik probeer in de schaduw te blijven. Dat lukte uiteraard niet altijd. Ik wilde daarna het tweede deel van de haven bezoeken, daar waar de vissers aanleggen, maar het is te warm en ik ben te moe en ga weer aan boord en drink een biertje.
De wind is een beetje gedraaid en komt nu de kuip in van de Almare. Niet erg, het werkt verkoelend.
Morgen wil ik verder. Ik moet de juiste kaarten nog pakken. Ik denk dat ik ongeveer 11 uur vertrek. Volgens mijn schatting is het morgen om 14.00 uur hoog water. Calais of Duinkerken wordt het doel.
Dag 68: Zondag 19 augustus 2012; Boulogne sur Mer – Duinkerken.
Slecht geslapen vannacht, er was een feestje in het havengebouw. Met luide muziek en het duurde tot na 3 uur ’s nachts. De Franse buurman heeft ’s nachts gebeld om zich te beklagen. Men deed er niets aan, hij moest maar een brief schrijven.
Ik hoefde me vanmorgen niet te haasten. In het havenkantoor adviseert men mij om 2 uur en 20 minuten voor HW te vertrekken. HW is om 14.03 uur. Ik besluit om 11 uur te vertrekken.
Sommige schippers gaan nog eerder. Een enkeling keert terug; het is potdicht van de mist beweert men. Toch vertrek ik om 11 uur. En inderdaad: het mist.
Maar de kust is nog steeds duidelijk te zien. En als ik zo ongeveer op een dieptelijn van meer dan 15 meter vaar kan ik de kust steeds duidelijk waarnemen. Tot iets voor Cap Gris Nez zeilt het erg vlot. Daarna valt de wind weg en moet de motor bij.
Als ik Cap Gris Nez duidelijk voorbij ben komt de wind terug en zelfs in hevige mate. Direct van achteren. Geen windkracht 2 zoals voorspeld maar ongeveer 5 en meer. Het gaat erg snel, af en toe staat de GPS op meer dan 10 knopen. De hoogste snelheid die ik waarnam was 10,4 knoop! Dat gaat zo een uurtje door, het is erg intensief zeilen. Een gijp is dan zeker niet gewenst. Zo passeer ik met snelle vaart de route van de veerschepen van Calais naar Dover.
Daarna kan ik me richten op Duinkerken. Nu komt er iets minder wind en na een uurtje moet ik weer de motor starten. Een paar mijl voor de ingang van de grote scheepvaart voor Duinkerken.
Om half zes passeer ik de haveningang van Duinkerken. Voor half zeven lig ik vast en heb ik afgerekend.
Alle soorten weer heb ik vandaag gehad. Vanmorgen was het in Boulogne sur Mer erg warm. Bij het opstaan was het al meer dan 20 graden. Bij het vertrek was er mist en dat duurde de halve reis. Er was een goede wind in het begin en daarna veel wind en nog later vrijwel geen wind meer. De laatste 10 mijl werd het koud op zee en begon het zelfs te regenen. In de haven van Duinkerken was het weer warm.
Het water is er zelfs boven 21 graden. O ja en de wind draaide 180 graden en is ondertussen weer in zijn oude hoek gaan staan: zuidwest. Morgen naar Oostende? Daar ben ik een poosje niet geweest. Volgens het log heb ik 27,8 mijl afgelegd. Omdat ik de gehele reis de stroom mee had denk ik dat het ongeveer 40 mijl geweest is. De gemiddelde snelheid volgens het log was 4,6 knoop. De hoogste snelheid volgens het log was 8,6 en volgens de GPS 10,4!

Dag 69: Maandag 20 augustus 2012; Duinkerken - Oostende
Goed geslapen, de vissers hebben me niet wakker gemaakt. Vissen ze op maandag minder?
Ik heb geen haast, het is pas HW om 15.15 uur en besluit om 12.30 uur te vertrekken.
Samen met de Antwerpse buren vertrek ik inderdaad om 12.30. Zij met een grote motorboot en maken foto’s van mijn vertrek. Daarna zie ik ze niet meer terug.
De reis gaat redelijk voorspoedig. Om 13 uur merk ik dat ik al stroom mee heb. Dat zal de gehele reis zo blijven. Echter iets na vieren is er zo weinig wind dat ik slechts voortgang heb door de stroom + 1 knoop. Dat wordt te gek, ik start de motor en leg de laatste 9 mijl in sneltreinvaart af.
Om ongeveer half zes meld ik me in de Koninklijke Jachthaven van Oostende. Ik kan net tussen twee schepen aan een steiger liggen. De buren hebben Makkum en Monnickendam als thuishaven. Als ik in gesprek ben met de buren uit Makkum (ze hebben als woonplaats Bergum) komt de bijboot van de buren uit Monnickendam leeg langsdrijven. Die heb ik teruggebracht.
Hier is free WiFi! Ik heb alle berichten op het internet kunnen lezen.
Morgen wil ik naar Breskens. Vanuit daar zien we verder. Wellicht via Vlissingen en Middelburg naar het Veerse Meer want a.s. woensdag zou er te veel wind zijn?
Tot nu toe gaat de terugreis zeer voorspoedig. De watertemperatuur is nu 22.2 graden. Volgens het log heb ik 16,8 mijl afgelegd; het was meer! Gem. 3,8 , hoogste snelheid 6,3 knopen.

Dag 70: Dinsdag 21 augustus 2012; Oostende – Breskens:
Enkele minuten voor laag water (10.50 uur) vertrokken. De eerste 3 uren heb ik tegenstroom. De wind is wisselvallig. De eerste drie uur blijft de motor mee duwen. Daarna komt er meer wind en kan de motor uit en de stroom helpt nu een handje mee. Toch door naar de Oosterschelde? Nee, want dan kom ik te laat – met tegenstroom – in het laatste deel. De bedoeling was Breskens en daar blijft het bij.
De laatste anderhalf uur valt de wind weer vrijwel weg. D.w.z. met de stroom mee vaar ik nog steeds 3 -4 mijl over de grond, maar zeilen kun je het niet noemen. Daarom gaat weer de motor aan. Dat geeft een snelheid van 8 knopen.
Om 17.00 uur maak ik vast aan ligplaats Q 20 in de jachthaven van Breskens. Direct afgerekend en op de fiets het dorp ingegaan om de banden op te pompen, om geld te halen en 5 liter brandalcohol. Eindelijk heb ik weer schone brandstof! Nu nog proberen om de pannen weer schoon te krijgen of is het beter om nieuwe te kopen?
Morgen wil ik de Westerschelde oversteken en binnendoor naar het Veerse Meer varen. Hoe ver ik kom zie ik wel. Volgens het log heb ik 22,8 mijl afgelegd. De watertemperatuur in Breskens is nog hoger: 23,4 graden. Gem. 4,3 en hoogste snelheid 6,6 knopen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 13120

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: