Zeilen naar de Isles of Scilly. - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly. - Reisverslag uit Alderney, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly.

Door: Nico de vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Alderney

BLOG 8:
Dag 49: dinsdag 31 juli 2012; Rustdag Plymouth.
Uitgeslapen, het wordt een rustdag. Gedoucht in de superdeluxe sanitaire ruimte. Veel gelezen.
Laat in de morgen naar Yacht Parts gefietst – ik weet de weg – en een pikhaak en spiritus gekocht. Een dure pikhaak, een uitschuifbare. Vind ik niet echt nodig, maar ze hadden geen andere. Spullen aan boord gebracht en geluncht en weer gelezen. Zelfs een middagdutje gedaan.
Weer op de fiets de stad ingegaan, het nieuwe centrum verkend en boodschappen gedaan. In het centrum wordt door honderden mensen naar de Olympische Spelen gekeken. De Britten zijn erg chauvinistisch. Ze juichen en applaudisseren slechts als een landgenoot iets goeds verricht. En ze zwaaien met Britse vlaggetjes.
Dag 50: woensdag 1 augustus 2012; Plymouth:
Nog een nachtje bijgeboekt. Van de receptie het weerbericht meegenomen. Dat bericht voorspelt tot en met zaterdag windkracht 6. Niet alle weerberichten zijn het er mee eens. Het ziet er naar uit dat ik nog enkele dagen moet blijven. Dat geeft de meeste zekerheid. Als ik in Salcombe aan een mooringboei moet blijven lig ik er erg onrustig. Daarom lijkt het me beter om hier in Plymouth te blijven. Hier kan ik de Spelen volgen en heb ik alle voorzieningen.
Volgens Windguru kan ik zaterdag verder. Naar Salcombe, daarna naar Torquay, Bridport. Daarna voorbij Weymouth en Portland naar Lulworth Cove?? Swanage?? Of Studland?? Poole kan ook, maar dat is weer verder! We zien wel.
Vanmorgen regende het met felle windstoten. Het luik moest dicht. Weer een episode van de Reis van de Beagle bekeken. Daarna aan boord geluncht en naar het zeeaquarium gefietst. Het aquarium is de moeite waard om te bezoeken, maar in de schoolvakantie is het er vreselijk druk. Na twee uur bezoek ben ik gevlucht en deed ik de boodschappen.
Aan boord weer een episode Beagle gezien en na het eten naar de Spelen gekeken. BBC 2 zond een documentaire uit over Nederland, leuk om te zien.
Gebeld met het thuisfront. Nu nog de foto’s in Picasa zetten.
Ik kan de free to air zenders goed ontvangen. Op wel 4 zenders worden de Spelen uitgezonden. Het was vandaag dus een luie dag, met goed weer, bewolkt, maar droog. Ik had kunnen zeilen, maar dan zit ik morgen aan een boei met storm. Voor morgen is er tot windkracht 7 voorspeld. Overmorgen is het rustiger echter weer met hevige windstoten. Naar Salcombe is minder dan 20 mijl en de wind komt dan uit de goede richting, dus wellicht toch gaan? Ik moet zeker nog een nachtje bijboeken. Morgen naar het zee aquarium?
Dag 51: donderdag 2 augustus 2012; Plymouth – Salcombe.
Eerst was ik van plan 2 dagen bij te boeken, maar bij het beoordelen van de gegevens van Windguru voor het gebied Plymouth Sound dacht ik er anders over. Om 11 uur beslis ik toch uit deze dure haven te vertrekken ondanks alle voordelen. Volgens mij kan het, de wind staat in de goede hoek, Zuid of zuidwest. Ik laat zelfs de genua staan. Boterhammen gesmeerd voor onderweg, fiets aan boord gezet, nog snel wat water getapt en de Almare vaarklaar gemaakt.
Bij de sluis moet ik eventjes wachten maar om ongeveer 12 uur kan ik er door. Door de Sound gaat het nog op de motor. Door de West Channel en daarna direct de zeilen gehesen en met een goede wind naar Salcombe gezeild. Met een behoorlijke vaart. Meestal staat het log tussen 6 en 7 knopen. Omdat het eerste deel door de sluis niet zo snel ging haal ik toch nog een gemiddelde van 5 knopen en kom ondanks de tegenstroom voor vijven aan in Salcombe. Ik wenk de havenmeester en vraag om een rustig plekje bij voorkeur aan een ponton. Hij heeft nog een plekje over aan ponton D. Daar is het erg rustig zegt hij. Ik betaal hem direct: 14,80 Pond.
Eigenlijk wil ik hier wel een keertje aan land gaan met de watertaxi, maar er is te weinig tijd. Als de Almare goed vast ligt en alles is aan de kant en ik nog een biertje drink is het al tegen zessen. Ik blijf aan boord. Morgen zien we wel verder. Dat hangt ook van het weer af. Wellicht lukt het me om op het internet te komen. De foto’s, het zijn er maar twee vandaag denk ik, komen later aan de beurt. Op het moment is het hier rustig. Tegen zessen was er even veel wind, volgens mij meer dan ik onderweg heb gehad. Ik denk dat ik hier goed zal slapen.
Afstand: 22mijl. Hoogste snelheid 7,8 knoop. Morgen naar Torquay = ongeveer 25 mijl.
Dag 52: vrijdag 3 augustus 2012; Salcombe – Torquay
Net als op de heenreis was de nacht in Salcombe erg rustig. Je ligt er erg beschut.
Ongeveer 9 uur vertrokken. Er gaan op hetzelfde moment nog 4 andere schepen maar die gaan westwaarts en ik wil oostwaarts. De anderen hebben allen hun grootzeil al vroeg in de baai gehesen. Ik hijs mijn genua maar doe dit op het laatst mogelijke moment; als er een klein beetje luwte van het land is, daarna gaat het aan de wind met de motor bij vrij snel. Tot Prawne Point gaat het aan de wind, daarna kan ik ruimer gaan zeilen richting Start Point. Ik laat de motor aan, want de omstandigheden zijn nog gunstig en er is zwaar weer voorspeld ten westen van Start Point, net waar ik langs kom. De reis gaat vrij vlot hoewel ik de stroom tegen heb.
In de Tor Bay, vlak bij Torquay wordt het zwaarder, meer wind! Maar Torquay is goed te bezeilen. Om ongeveer half vier kan ik aanleggen. Aan de binnenzijde van de visitorsteiger. In totaal heb ik 25,6 mijl gevaren, met een gemiddelde snelheid van 5 mijl en een max. van 7.3. Er waren momenten met weinig wind, ongeveer windkracht 4, het grootzeil had er bij gekund, maar ik durfde het niet aan want Met Office meldde dat er meer wind zou komen, windkracht 6 of 7! Inderdaad ging het harder waaien toen ik had vastgemaakt, ik was dus op tijd binnen.
Ook nu is de kust waarlangs ik vaar weer rood gekleurd op de website, d.w.z. windkracht 6 of meer, ook voor morgen, het lijkt erop dat de harde wind met me meereist. Maar morgen blijf ik een dagje liggen in Torquay. Op de heenreis lag ik in Brixham, hier tegenover. Brixham heeft een betere haven met nettere voorzieningen. Hier zijn de toiletten voor iedereen toegankelijk en dat is te merken.
Het is er erg toeristisch. Veel winkelstraten met veel kleine winkeltjes en druk. Morgen probeer ik uit te slapen en daarna het stadje te verkennen. Ik weet nog niet wat er te beleven is.
De wind zwakt intussen iets af, de Almare gaat wat minder heen en weer. Elektriciteit deel ik met de buurvrouw, er waren niet genoeg aansluitingen. Het is de eerste keer dat ik mijn gewijzigde walvoeding er voor gebruik.
Zondag naar Bridport? Ik moet deze reis nog voorbereiden. Het is er overmorgen pas om 21… uur hoog water. Men raadt aan om er 2 uur voor of na HW binnen te komen. De vorige keer lukte het echter ook na 3 uur en daarna kwamen er nog schepen binnen.
Dag 53: zaterdag 4 augustus 2012; Torquay.
Een vrije dag. Uitslapen lukt niet zo goed, voor half negen opgestaan. De douches hier werken prima. Torquay verkend. Over de pier en door de winkelstraat gelopen. Gelijk nog een paar boodschappen gedaan. In de haven een kaart van de Kanaaleilanden gekocht en een nieuwe pet met een koordje. De eigenaar spreekt een paar woorden Nederlands: Dank u wel en tot ziens.
Het regent af en toe flink. Daarna komt de zon weer goed door. Aan boord geluncht. Vanmorgen, tijdens de lunch en in de namiddag een episode van de Beagle bekeken. Ik denk dat ik alle afleveringen al heb gezien maar het is nog steeds boeiend. ’s Middags weer door het stadje gelopen, je komt steeds weer uit in de winkelstraat waar honderden mensen lopen want het is zaterdag. Ik word het zat en ga weer aan boord.
Volgens de weerinformatie is het mogelijk morgen naar Bridport te varen. Niet te vroeg weg, want het is morgen na 2100 uur HW. Vanuit Bridport is het 62,5 mijl naar Alderney. De wind is dan vermoedelijk zuidwest en dat zou prima zijn. Ik denk er aan het te wagen. Ik kan ’s morgens omstreeks 6 uur vertrekken volgens mijn berekening, wellicht iets eerder. Dan zou ik de gehele tocht bij daglicht kunnen maken.

Dag 54: zondag 5 augustus 2012; Torquay – Bridport.
Het heeft de afgelopen nacht en de daarop volgende morgen vreselijk geregend. Om 11 uur wordt het droog en kan ik benzine halen in de haven. Duur, maar ik weet geen ander adres en het fietsen is hier niet gemakkelijk. Nu ongeveer in totaal 92 liter gekocht? Is 1,8 liter per dag.
Iets na twaalven vertrokken. Laat, maar dat is met opzet. Bridport HW is om 21.39 uur. Volgens het boek kun je twee voor en na HW naar binnen. De vorige keer heb ik gemerkt dat het ook 4 uur voor en na kan bij HW. De tocht van 34,2 mijl duurt langer dan ik verwachtte. Dat komt vooral door de tegenstroom. Ongeveer half acht kan ik vastmaken op dezelfde plek als op de heenreis. Daarna schoon schip gemaakt en eten gekookt. Na de afwas nog even over de pier gelopen. Zelfs in het donker zit men nog te vissen. Nu is het na tienen. Morgen naar??? Alderney of Studland. E.e.a. hang erg af van de wind. Als deze echt zuidwest wordt dan is Alderney misschien mogelijk. De afstand is 62,3 + .. mijl. Als ik dan moet kruisen duurt het veel te lang! Morgen vroeg opstaan.

Dag 55: Maandag 6 augustus 2012; Bridport (West Bay) – Alderney
Ondanks dat ik slecht heb geslapen om 6 uur opgestaan. Het is ongeveer 11.00 uur HW en ik denk om 7 uur de haven te kunnen verlaten; dan zal het water hoog genoeg staan. Het was vannacht erg onrustig, de Almare ging heen en weer en op en neer. Ik sliep in de kajuit, daar zijn de bewegingen iets minder heftig, maar toch.
De weersberichten zijn het niet eens. Volgens Met Office staat de wind verkeerd. En Windguru geeft als volgt: 7 uur: 283 graden. Om 10 uur: 255 graden, om 13 uur 237 graden, om 16 uur 252 en om 19 uur 267 graden. Als ik ’s morgens op sta lijkt het of Met Office gelijk heeft. Maar als ik 500 meter op zee ben heb ik halve wind en kunnen de zeilen direct omhoog. Ik laat de motor aan want het is hemelsbreed 62,5 mijl + en dat vind ik erg ver. Bovendien heb ik stroom tegen. Toch gaat de reis vlot. In het begin helpt de ruime koers me en navigeer ik iets hoger om deze winst later (met 237 graden) weer iets in te leveren.
Voor twee grote schepen moet ik uitwijken; ik koers daarbij duidelijk op hun achterschip en laat ze voor gaan. De laatste 20 mijl heb ik weer halve wind, maar de wind werd steeds krachtiger. Windkracht 6 met nog fellere windvlagen en dat is teveel voor genua en grootzeil. Vaak loopt de Almare uit het roer. Met veel moeite weet ik het grootzeil te strijken. Daarna is de Almare goed te hanteren. Maar, er komt een nieuw nadeel en dat is de stroom. Bijna 3 mijl tegen en dan ben je weer blij met zoveel wind.
Het laatste stuk duurt daardoor langer dan verwacht. Bovendien is de uiteindelijke bestemming moeilijk te herkennen. Meerdere keren koers ik af op het Franse vaste land. Uiteindelijk wijst de GPS me steeds de goede weg! Zelfs Braye Harbour op Alderney is moeilijk te vinden. Uiteindelijk kom ik op het goede punt uit en koers op de ankerplaats af.
Er zijn 3 mooringplekken en ankerplekken. Ik geef de voorkeur aan een mooring. Deze vind ik in het hoekje voor de kleine schepen. Ik vind vlot een boei maar hier staat met grote letters Private op en ik laat hem weer gaan. De havenmeester in zijn bootje zegt daarna dat ik al deze moorings toch mag gebruiken. En wat met de eerste mooring vlot ging, ging met de volgende een beetje minder vlot. Ik moest drie keer komen aanvaren. Bij het mooringklaar maken van de Almare breekt de dek-handgreep aan bakboordzijde. Onderweg was de sluiting van de giekneerhouder al verdwenen. Ik heb dus het nodige te repareren.
Dat moet morgen, want het is intussen na achten. Dus eerst het eten klaarmaken, eten, tanden poetsen, afwassen, koffie zetten en daarna mag ik pas uitpuffen van de lange reis. In totaal heb ik 67,2 mijl gevaren met een hoog gemiddelde van 6,2!
Door de harde wind is het op Alderney ook onrustig, maar ik ben zo moe dat ik vrij snel in slaap val. Morgen Alderney verkennen. De andere Kanaal eilanden heb ik al eens bezocht! NB.: In Bridport kwam ik ’s avonds laat binnen en ging de volgende dag vroeg weg, ik heb geen havenmeester gezien en heb dus niet kunnen betalen.
Dag 56: Dinsdag 7 augustus 2012; Alderney.
Ondanks de wind heb ik goed geslapen. ’s Morgens is het iets rustiger geworden. Ik doe het rustig aan, doe veel karweitjes en pomp de rubberboot op. De dinghy landingsplaats is erg ver weg. Ik besluit nu al om morgen via het strand te gaan.
Aan wal sandwiches gekocht en naar het dorp gelopen. Ook hier noemen ze het Town. Alderney is groter dan ik dacht. Het beroemde treintje met wagons van de Londense metro rijdt jammer genoeg slechts op zaterdag en zondag. Door het dorp naar de andere kant van het eiland gelopen. Je hebt hier een geweldig uitzicht op de haven. Hier op een bankje geluncht en gelezen. Daarna Town St. Anne ingelopen en een kaart gehaald bij de tourist Information.
In St. Anne is het museum van Alderney. Is een leuk museum waar vooral aandacht wordt besteed aan de Duitse bezetting. Hitler vond het een groot succes dat hij de Kanaal eilanden bezette. Een klein stukje Engeland. De rest zou wel komen, dacht hij. De bewoners van Alderney zijn allen geëvacueerd. Ze werden met enkele zeeschepen voordat de Duitsers kwamen naar Weymouth gebracht. In 1945 keerden ze terug naar het eiland.
Via een grote omweg weer teruggelopen naar de haven. Via de Long Way naar het golfterrein en zo weer naar Brye Harbour.
Boodschappen gedaan en weer naar de Almare geroeid. D.w.z., een Nederlandse familie heeft me een stukje getrokken. Er kwam veel water over en ik kwam met een natte kont aan op de Almare. Er is nu minder wind. Ik ga in het vooronder slapen want dan hoef ik de Almare niet zo overhoop te halen. Ik blijf nog een nachtje zodat ik meer van Alderney kan zien. Ik moet de havenmeester zoeken want ik heb nog niet betaald. Op de Almare de werkzaamheden aan de BB handgreep voorbereid. Morgenvroeg ga ik er mee verder. Ik verwacht dat het lukt. Alderney is een mooi eiland, het is groter is ik verwachtte.
Volgens een mevrouw in het museum wonen er hier ongeveer 2500 mensen. Frankrijk is al duidelijk in zicht! Morgenavond moet ik de reis naar Cherbourg voorbereiden. Het is circa 27 mijl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 586
Totaal aantal bezoekers 13477

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: