Zeilen naar de Isles of Scilly. - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly. - Reisverslag uit Falmouth, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly.

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Falmouth

BLOG 7:
Dag 43: Woensdag 25 juli 2012; St. Mary naar ankerplaats Bryher / Tresco:
7 uur wakker. Weer in het voorschip geslapen. De Almare slaat nog steeds tegen de mooringboei.
Om 9 uur vertrokken. Binnendoor! Op de kaart worden slechts twee boeien aangegeven. Staken kennen ze hier niet. De anderen die met mij opvaren zijn erg voorzichtig. Zij varen extreem langzaam. Met mijn geringe diepgang ga ik sneller en meer rechtdoor. Minst gemeten diepte 3,8 meter. Geen enkel probleem. De afgelegde afstand is slechts 2,6 mijl maar het brengt je in een totaal ander gebied.
Vier schepen zijn onderweg naar 2 mooringboeien. Aan de boei waarop ik afkoers ligt de dinghy met de halve bemanning van de Kind of Blue. Hun buitenboordmotor doet het niet meer. Ze vragen me om hen naar hun schip te slepen maar dan ben ik mijn plekje kwijt aan een ander. Ze maken mij vast en peddelen verder tegen een felle stroom in.
Tegen half elf peddel ik naar Tresco. De stroom is nu veel minder. Naar de Abbey Garden gelopen. De tuin is erg mooi, bijna net zo mooi als de Balata op Martinique, veel foto’s genomen. Het weer is fantastisch. Het is zo heet dat ik regelmatig de schaduw invlucht.
Boodschappen gedaan en meerdere flessen water getapt en weer naar de Almare gepeddeld. ’s Avonds begint het te misten, op een gegeven moment is het potdicht en in de verte hoor je een misthoorn.
Voor het liggen aan een mooringboei durven ze hier 20 pond per dag te vragen. Als je twee nachten boekt, krijgt je één dag extra. Morgen naar Bryher. Breher noemen ze het hier.
Dag 44: Donderdag 26 juli 2012; Bryher.
Om twee uur in de nacht keerde het tij; het is windstil en de Almare slaat met zijn boeg weer tegen de boei. Ik ga er niet uit want ’s nachts kun je er weinig aan doen.
Om ongeveer 8 uur opgestaan. Het laatste afdichtwerk gedaan en gelakt. Er komen nu slechts druppeltjes door. Alle 4 stootwillen voor de boeg vastgemaakt. Om half elf naar Tresco gepeddeld.
Ik wil met de ferry naar Bryher. De rubberboot blijft op Tresco zodat ik later in de middag de boodschappen kan doen. Het dorp – Town zeggen ze hier – verkend. Op de pier op de ferry gewacht, deze gaat pas om 13.30 uur. Intussen komen er allerlei pontjes langs, maar deze hebben een andere bestemming of komen van Bryher. Jouw ferry kan elke minuut afvaren hoor ik een uur lang. Ik had wellicht beter zelf kunnen roeien. Bryher verkend m.b.v. een kaartje. Eigenlijk is er maar één route. Er zijn wegen op Bryher. Ze zijn 3 meter breed. Auto’s kunnen elkaar niet passeren. Er zijn wel auto’s. Liever rijden ze over het strand bij eb, slechts dan kunnen ze in een hogere versnelling. Ik kwam aan op de low landing.
Op de high landing eventjes gelezen. Op het strand gewacht op de retour ferry. Deze kan op Tresco nog net vastmaken aan de pier, er staat nog nauwelijks water. Alle passagiers moesten er via het voorschip af.
Nog net tijd om boodschappen te doen. 4 flessen water getapt en naar de Almare terug geroeid. Na het eten de rubberboot weer in het vooronder gestouwd. Achterin gaat jammer genoeg niet. Het bootje heeft zich goed gehouden. Ook het luchtbed als “harde” bodem had zijn nut. Het roeien duurde soms erg lang vanwege de afstand en tegenstroom.
De route voor morgen voorbereid, de terugweg begint. Naar Newlyn want deze haven is op elk moment aan te lopen. De gratis dag laat ik aan me voorbijgaan want volgens het weerbericht is het morgen een goede zeildag.
Dag 45: Vrijdag 27 juli 2012; Bryher / Tresco naar Newlyn.
Minder goed geslapen, het ging hard waaien en de wind kwam precies de Channel naar binnen waardoor het erg ging deinen. Door de wind bleef de Almare wel op afstand van de boei; de vier stootwillen hadden nu geen nut. Als ik opsta staat er nog veel wind. Wat te doen? Nog een dag blijven? Volgens het weerbericht zou het in de loop van de morgen minder gaan waaien. Ik bereid het vertrek voor. Haal de vier stootwillen weer aan boord, stouw de fiets weer in de kajuit. Verwissel de genua voor de fok.
Nog een kop koffie en vertrekken. Er gaan op dat moment meer schepen over het ondiepe deel. Een kleine ferry die voor mij vaart geeft de route aan. Richting Nut Rock, dan naar de Crow Bar en Hats. Daar gaan de zeilen hoog en kan ik met een goede wind naar de Runnel Stone. De felle wind (tussen windkracht 5 en 6) wordt pas in de middag iets minder maar op het laatst van de route weer heviger. Omdat de wind steeds draaide vanwege de heuvels besluit ik om het laatste deel op de motor te volbrengen. De trip was 34 mijl lang. Deze afstand legde ik af met een gemiddelde snelheid van 6,1 mijl. Max. 7.9!
In Newlyn mag ik aan een klein vissersscheepje aanleggen. Newlyn stelt niet zoveel voor. Er zijn nauwelijks voorzieningen. Gelukkig wel elektriciteit. De koelkast draait weer en de accu van de laptop is weer vol.
Geld halen lukte niet bij de cash machine van de Coop. Dat overkwam me al eerder. Wellicht kan ik de boodschappen pinnen. Morgen mag ik de douche-sleutel halen bij de havenmeester. Kan ik me eindelijk weer eens douchen en mijn haren wassen.
Morgen niet vergeten water te tanken en de benzinevoorraad te checken. Het is nu kwart voor 12, ik moet gaan pitten. De foto’s komen later aan de beurt. De weersvooruitzichten zijn goed. Voor morgen en overmorgen windkracht 4 of 5 uit het westen of noordwesten.
Dag 46: Zaterdag 28 juli 2012; Newlyn – Falmouth
Goed geslapen. Voor achten opgestaan. Ik wil op tijd de douchesleutel halen voordat iemand anders hem gebruikt want er is maar één toilet / douche. Eindelijk, na bijna een week kan ik weer douchen.
Geen boodschappen gedaan in Newlyn. Om 10 uur vertrokken. In eerste instantie is er weinig wind, zal ik de genua hijsen? Het weerbericht zei windkracht 4 – 5 voor vandaag, ik blijf de fok en grootzeil gebruiken. Nadat ik uit de windschaduw van de heuvels ben komt er iets meer wind en ik kan tussen 5 en 6 knopen varen. Net als gisteren komt er op het eind van de tocht meer wind, tegen 6 aan. Maar ik hoef niet al te scherp in de wind, er komt nauwelijks water over.
Te ver voor Falmouth de zeilen gestreken; het was wel in de luwte van het land maar het had nog rustiger gekund voor de haven. Er is hier een visitor haven. Daar ligt het erg vol, echter het schip voor me vindt het laatste plekje blijkbaar te klein. Voor mij was het wel groot genoeg. Iemand op de steiger helpt me aan te leggen. Het ging eigenlijk allemaal iets te snel. Ik had de Almare liever met de kop in de wind vastgemaakt en nu komt de nog steeds felle wind het achterschip in.
Voor Engelse begrippen valt de prijs mee. 19,50 pond per dag en 1 pond voor de elektriciteit. Ik boek voor twee nachten. Nog eventjes tegen vijven de wal opgegaan en 100 pond uit een flappentap gehaald en enkele boodschappen gedaan bij Tesco, zonder boodschappenbriefje. Morgen komt de rest.
De was moet morgen worden gedaan, er is hier de mogelijkheid. Falmouth lijkt me een gezellige stad. Wat zal ik morgen bezoeken? Er is een scheepvaartmuseum. Vandaag heb ik 29,1 mijl afgelegd met een gemiddelde snelheid van 5,2 mijl; de hoogste snelheid was 8,1 mijl. De fiets heb ik buiten het terrein geparkeerd. Fietsen is hier moeilijk, er is erg veel hoogteverschil. Hier heeft iedereen plotseling belangstelling in mijn kleine scheepje. Dit was weer een goede zeildag. Na dinsdag lijkt er meer wind te komen, maar nog wel uit de goede hoek. De terugweg is tot nu toe gemakkelijker dan de heenreis.
Dag 47: Zondag 29 juli 2012; Falmouth.
Goed geslapen, er staat een file voor de douches. 5 pond gewisseld bij het havenkantoor voor de wasmachine en de droger. Er waren machines beschikbaar, de was is tegen twaalven gedaan.
Intussen de Almare gekeerd, met de neus in de wind. Boodschappen gedaan bij Tesco en geluncht en naar het maritieme museum gelopen. Met de Heritage kaart krijg ik 10 % korting voor een ticket en ik mag nog een heel jaar terugkomen. Een mooi museum; er hangen heel veel schepen aan het plafond. Veel aandacht is er voor het reddingswezen – RNLI. Ook voor navigatie, het weer, het getij etc.. Het uitzicht vanaf de toren van het museum over de haven is geweldig. Hoewel het een klein museum is heb ik er een aantal uurtjes doorgebracht.
Voor een bezoek aan het Pendennis Castle ontbreekt de tijd. Van het geslenter word ik trouwens ontzettend moe. Gisteren raakte ik mijn laatste pet bij een windvlaag kwijt. Ook merkte ik dat de pikhaak miste. Heb ik bij het vertrek vanaf Tresco op het dek laten liggen! Stom. Ik probeer morgenvroeg een nieuwe te kopen. Voor het vastmaken aan een boei is een pikhaak gemakkelijk.
Het was vandaag erg winderig. Veel windvlagen. Volgens de weerberichten kan ik morgen doorzeilen. Afhankelijk van het weer wordt de bestemming Fowey (20 mijl) of direct naar Plymouth. (38 Mijl) Het was vandaag zonnig, echter toen de slaapzakken op het dek lagen om te luchten begon het te regenen. Later lukte het wel. Na het museumbezoek nog kort door de binnenstad gelopen. Vanaf de steiger ben je direct in de binnenstad. Je hoeft je hier niet te vervelen.
Dag 48: maandag 30 juli 2012; Falmouth – Plymouth.
De vraag was: Naar Fowey of Plymouth? Naar Fowey is bijna 20 mijl en naar Plymouth is ongeveer 38 mijl. Er komt meer wind maar de berichten zijn wisselvallig. Ik kies voor Plymouth. Fowey is mooi, maar als er meer wind komt zit je vast aan een mooringboei.
Om 9 uur vertrokken. Er is wind maar nog niet veel. Weer een keuze: op de fok door of de genua hijsen? Ik kies voor de genua. Dat gaat sneller. Het grootste deel gaat “on goose wings”. (Met het melkmeisje is de Nederlandse uitdrukking) Er komt meer wind. De wind is wel wisselvallig, ik moet af en toe van de koers afwijken om op deze manier door te kunnen. Het gaat al met al redelijk snel.
De gemiddelde snelheid was 4,9 knopen. De totale afstand 36,1 mijl.
Om half zes maak ik de Almare vast in Plymouth in de Sutton Harbour. Door een sluisje. Het licht was al op rood maar als ik de sluis op kanaal 12 oproep en een plekje vraag aan de havenmeester gaat het licht weer op groen. Ik kies nu voor deze haven i.p.v. Queens Anne’s Battery. Het water van Queen Anne is erg onrustig en nu ligt er een sluisdeur tussen! De service is hier geweldig; op de steiger wordt je opgewacht. Men helpt mee vastmaken. De voorzieningen zijn erg modern. Mag ook wel voor de prijs van 26 pond per dag. Voor een maand betaal je 390 pond. Dat is meer dan ik in Numansdorp voor een heel seizoen betaal.
Het wordt de komende dagen weer lastig met het weer. Morgen kan ik qua wind naar Salcombe. Weer aan een pontoon of mooringboei. Maar overmorgen is er waarschijnlijk te veel wind. In dat geval lig ik in Salcombe vast. Doorgaan naar b.v. Dartmouth vind ik weer te ver. Morgenvroeg moet ik beslissen. Dan kan ik weer het internet op voor meer weerinformatie. In Plymouth blijven? Op de heenweg lag ik hier al 4 dagen!
Zekerheid gaat voor alles. Ik kan hier naar de free to air tv programma’s kijken. 72 radio en tv kanalen krijg ik op de computer binnen. Ook internet gaat hier uitstekend. Op dit moment luister ik via het internet naar Radio 2.
Morgenvroeg ga ik een pikhaak kopen en

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 13125

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: