Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Zeilen naar de Isles of Scilly - Reisverslag uit Dover, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Zeilen naar de Isles of Scilly

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

09 Oktober 2014 | Verenigd Koninkrijk, Dover

BLOG 2:
Dag 8: Woensdag 20 juni 2012; Duinkerken – Calais.
Redelijk geslapen, de vissersschepen voeren vanmorgen één voor één uit. Dat anderen op dat moment nog slapen, daar hebben ze geen boodschap aan. In de loop van de morgen Duinkerken op de fiets verkend. Er is een grote markt. Om 1 uur weer terug aan boord, geluncht en de Almare zeilklaar gemaakt.
Voor me ligt een zeilschip uit Drimmelen. De eigenaar is 85 jaar en vaart alleen. Hij zeilt één dag, is dan moe, rust een dag, doet de dag daarna boodschappen en vertrekt weer een dag later.
Om ongeveer twee uur ben ik op zee. Er staat een goede zeilwind, echter de stroom staat op dit moment tegen! Meer dan 2,5 Mijl! De stroom keert naar mijn mening ca. 3 uur na hoog water. Dat is pas tegen de avond. Toch proberen koers te zetten naar Dover? Ik zet de motor weer bij om meer snelheid te maken. Een snelheid van soms 7 mijl is mogelijk, minus 2,5 mijl stroom. Tegen zessen is er minder stroom tegen, maar dan heb ik al beslist om Calais aan te lopen. Dat moet via een omweg langs een ondiepte. Eerst gericht op boei CA2. Ver ervoor een stukje afgestoken.
Tegen 7 uur kan ik vastmaken aan een meerboei in de voorhaven. Eventueel kan ik om 12 uur vannacht door de brug naar de jachthaven. Daarvoor kies ik niet. Ik blijf aan de boei liggen.
Waar zijn mijn twee vaarwijzers voor het Kanaal? Lang gezocht, echter niet gevonden. Wel heb ik mijn eigen verzamelde informatie.
Morgen naar Dover, de afstand is ca. 23 mijl. Op tijd vertrekken, de Belgische radio geeft aan dat het in de namiddag zal onweren vanuit Frankrijk. Intussen is het tegen elven.
Watertemp. Calais: 15 graden, Trip: 27,8 Mijl. Log: 1456,6, gem. 5,9 en hoogste snelheid 8 Mijl.
Dag 9: donderdag 21 juni 2012; Calais – Dover.
Minder goed geslapen. De Almare wil zeilen. Het schip gaat vooruit en botst dan tegen de meerboei. Tevens is het erg onrustig in de voorhaven. Ik ga te veel op en neer in het voorschip. Ik had gelijk in de kajuit moeten gaan liggen. Dat doe ik uiteindelijk pas na vijven. Slaap dan tot half negen.
De meeste andere schepen zijn dan al vertrokken. Ik vertrek om ca. half tien, maar moet van Calais Port Control stand by blijven want er komen twee ferry’s en een visserschip naar binnen. Nadat deze schepen binnen zijn krijg ik toestemming om op te stomen.
Na de pieren gaan de zeilen omhoog. Ik kan een uurtje met het melkmeisje varen. Bij de vaarroute voor de grote schepen moet ik uitwijken voor een groot containerschip. Dover Control meldt dat het ook boven Engeland gaat onweren. Men waarschuwt voor veel wind. Op dat moment wordt het op het Kanaal steeds warmer. Het zeilpak kan uit. Het waait nu minder, de vaart ligt eruit. Ik strijk het grootzeil en start de motor. Met een snelheid van 6 mijl gaat het verder. Zo kan ik al voor twee uur bij Dover zijn. Is één uur in Engeland. Ik meld aan Dover Port Control op vhf 74 dat ik via de west ingang de haven in wil. Dat mag, de lichten gaan direct op groen. Er staat op dat moment echter een geweldige stroom tegen, het duurt nog bijna een half uur voordat ik de ingang passeer. Hier begint het te regenen, het zeilpak moet weer aan.
Nadat ik me via de marifoon op kanaal 80 bij het harbour Control heb gemeld krijg ik ligplaats E50 toegewezen. Een goede ligplaats met de kop in de wind. Om half drie (Europese tijd) lig ik er vast.
Het liggeld valt me mee; 36,80 pond voor twee dagen. Het bedrag heb ik gepind. Daarna doe ik een dutje aan boord om de verloren uren van de afgelopen nacht weer in te halen. Op dit moment is het kwart voor elf Engelse tijd. Het begint te stormen. Het weer zal pas na het weekend verbeteren volgens de buren. Het is Engels weer, zeggen ze.
’s Middags nog even een stukje door de haven omgeving gefietst. Morgen naar de Castle?
Trip: 21,1 mijl, temp.: 14.8, log: 1477,7 mijl, gem. 4,8 , max 7 mijl.
Dag 10: vrijdag 22 juni 2012; Dover.
Goed geslapen. Het waait flink en het regent af en toe. Vanmorgen was de buitentemperatuur 14 graden. Voor het douchen had ik een gehele cabine ter beschikking. Met toilet; warm water voor het scheren en een douche. Oud maar comfortabel. Er zijn weinig gasten in de haven.
Boodschappen gedaan bij de Spar bij de haven; ze zijn 24 uur open. Terug aan boord de gekochte sandwiches gegeten en het proviand opgeborgen. Daarna op de vouwfiets gesprongen en Dover verkend. Ik weet bergopwaarts (fietsend en lopend) het kasteel te bereiken. Vergeefse moeite, het kasteel en de omgeving ervan is gesloten vanwege de harde wind. De Britse meteo geeft voor Dover 6-8 aan, mogelijk zelfs windkracht 9!! Blij dat ik veilig in de haven lig. Zo begon de vorige vakantie ook met een langere stop op Vlieland.
Het winkelcentrum van Dover kent vele kleine winkeltjes, het is er druk. O.a. erg veel Franse scholieren; zij zijn voor één dag gekomen.
Omstreeks vieren ben ik weer aan boord. Intussen heb ik de klok een uur teruggezet. De internet antenne geïnstalleerd. Ging vlot. Ik kan inderdaad meer internetrouters vinden. Ik kom op de site van BT (British Telecom) en vind informatie over Wi Fi. Voor 39 pond kun je een maand op het net (4000 uur) 4000 uur is veel te veel, wellicht is er een andere oplossing. Aan 2 – 3 uur per dag heb ik meer dan voldoende. Morgen naar informeren!
Het is vrijwel zeker dat ik hier nog een dagje moet bijboeken vanwege de wind. Ook moet ik benzine kopen! Tot nu toe heb ik elf liter gekocht. Na het avondeten wilde ik nog een wandeling over de pier maken. Deze is echter na 7 uur gesloten.
Dag 11: zaterdag 23 juni 2012; Dover.
Twee jerrycans benzine gekocht en nog een nachtje bijgeboekt bij de Harbour marine office.
Een dongle gekocht. Is voor drie maanden te gebruiken. Het is niet helemaal duidelijk, bij het eerste gebruik gaf het apparaat 25 uur gebruik aan, maar ik moest het ding ook geschikt maken voor 3 maanden.
Castle Dover bezocht. Het kasteel ligt op een heuvel. Ik moest eventjes de fiets duwen, het was te steil.
Het kostte 14,90 pond om het kasteel en zijn omgeving te mogen bezoeken. Is het beter om een refund te vragen en voor 35 pond Heritage Membership te worden. Ik heb de knoop maar gelijk doorgehakt. Bijna alle bijzonderheden van Castle Dover bezocht. O.a. het ondergrondse hospitaal, het kasteel, het museum, de toren en op het laatst de defence (ook ondergronds) waar operatie Dynamo werd uitgevoerd. Het evacueren van duizenden soldaten vanaf Duinkerken. Onder het gehele complex zijn ontzettend veel tunnels gegraven. Niet alleen i.v.m. de tweede wereldoorlog maar ook voor eerdere oorlogen. Gelukkig rijdt er een treintje over het terrein om je van de ene plaats naar de andere te vervoeren.
Aan het einde van de dag was ik versleten.
Morgen wil ik het liefst verder varen maar de MET office geeft nog steeds een galewarning voor het gebied Dover. Bovendien is de wind nog steeds zuidwest. Morgen zien we verder.
Dag 12: Zondag 24 juni 2012; Dover.

Het heeft de gehele nacht geregend, ik blijf nog een poosje te kooi. In de loop van de morgen wordt het droog.
Nogmaals de computer opgestart. Foto’s in Picasa gezet en naar het Engelse maritieme weerbericht gezocht en gevonden. Slechts voor Dover geldt nog een gale warning: Windkracht 8 zou mogelijk zijn. Ik heb er niets van gemerkt. Morgen is het beter; minder wind, maar nog wel uit zuid westelijke richting. LW morgen 9.28 uur GMT! Dat is 10.28 BST (British Standard Time). Volgens Quick Tide is het LW om 11.21! Als daarmee Europese tijd wordt bedoeld klopt het weer bijna. Het is hier een uur eerder! HW = 16.20 (BST) Volgens het Dover boekje gaat de stroming zes uur voor HW naar het westen.
Ik wil naar Rye, de afstand is ongeveer 25 mijl. Rye is een getijdehaven, ik moet er omstreeks HW naar binnen. Als ik om ongeveer 10 vertrek en 6 uur over de tocht doe ben ik met HW voor Rye. HW Rye is slechts 2 minuten na HW Dover. Hoe is de stroming bij Dungeness? Wellicht vind ik dat op de kaart terug. Van Rye moet ik weer omstreeks HW vertrekken, maar de afstand naar Eastbourne is daarna slechts 16 mijl.
’s Middags naar de pier gefietst en naar het eind gelopen. (Je mag er niet fietsen) Er wordt veel gevist; aan het eind van de pier is een cafeetje. Teruggelopen naar de fiets en naar het centrum van Dover gereden.
Er vindt hier het weekend een bijeenkomst plaats, een soort bevrijdingsdag? Veel jeugd (jongens en meisjes) in uniform. Er wordt op een podium oude muziek gespeeld uit de periode van de Tweede Wereldoorlog. Oudere mensen zwaaien met Britse vlaggetjes.
Tegen vijven boodschappen gedaan en weer aan boord gegaan. Het begint weer eventjes te regenen. Ik heb me niet verveeld in Dover, maar ben toch blij verder te gaan.
Dag 13: Maandag 25 juni 2012; Dover
Ik was klaar om te vertrekken, maar plotseling zie ik een sluisdeur! Potverdorie, het was me niet opgevallen; men sluit de haven met een sluisdeur als het waterniveau te laag wordt. Anders zou de haven als het ware leeg lopen. Stom, stom, het was me niet opgevallen. De deur wordt weer geopend om 12.40 uur. Het is nu 9 uur. Wat te doen? Om 12.40 uur vertrekken? Nee, ik kom tot de conclusie dat het geen zin heeft. Dan heb ik bij het verlaten van de haven al stroom tegen. Dan kan ik niet met hoog water bij Rye zijn. En als ik toch ga en doorga naar Eastbourne zou het nachtwerk kunnen worden!
Er is maar één conclusie mogelijk: nog een nachtje bijboeken en morgen wel op tijd vertrekken! De Engelse buurman had al eerder geopperd om de Napoleon fortificaties te bezoeken. Boven op de berg staan meerdere versterkingen. Om de Duitsers tegen te houden tijdens de tweede wereldoorlog, maar er zijn ook versterkingen uit de tijd van Napoleon. Deze zijn veel interessanter. Ik spring weer op de fiets en sprint naar boven, d.w.z. halverwege moet ik afstappen en lopen. Bij de eerste P-plaats zijn de versterkingen uit de tweede wereldoorlog met uitleg in het Engels en in het Frans. Bij een tweede parkeerplaats wordt verwezen naar de Napoleontische fortificaties. Zij hebben destijds grote verdedigings- werken gebouwd. Eén ervan is via een smal, laag gangetje te bereiken. Wonderlijk, het is moeite waard om te bekijken, maar je ziet er bijna niemand.
Daarna naar Dover centrum gefietst – dat gaat bergafwaarts! Geprobeerd een batterijtje voor de klok te kopen; is niet gelukt. Boodschappen gedaan voor het avondeten. ‘
Dag 14: Dinsdag 26 juni 2012; Dover - Eastbourne:
Weer vroeg opgestaan en nu wel voor het sluiten van de sluisdeur vertrokken. Er vertrekken meer schepen. O.a. de Blue Belle (WSV Numansdorp) Met John als eigenaar. Vorig jaar ontmoette ik hem in Ijmuiden. Hij vaart 200 meter voor me en ik hoor dat hij toestemming vraagt aan Dover Port Control om de haven te verlaten. Ik zie hem terug in de haven van Souvereign Harbour in Eastbourne en drink bij hem en zijn vrouw een biertje.
Hij raadt als ankerplaats Helen’s Pool aan bij Bryher. (Isles of Scilly) Is van alle kanten beschermd. Geen mooring gebruiken; daar moet je voor betalen.
De tocht van Dover naar Eastbourne was vervelend lang. De eerste 12 mijl gaat tegen de wind in op de motor. 5 mijl voor Dungeness gaat het grootzeil omhoog en later de fok. Al motor-zeilend gaat het in rap tempo voorbij Dungeness. Zelfs de motor kan even worden uitgezet. Maar na een kwartiertje is de snelheid minimaal, ook omdat de stroom nu tegenwerkt. Tot voorbij Dungeness had ik soms meer dan twee mijl stroom mee!
10 mijl voor Eastbourne wordt het zicht slecht. Pas 0,8 mijl voor de rood witte naderingsboei is deze te zien. Gelukkig gaan ook anderen in dezelfde richting. Ongeveer half vijf ben ik in de sluis voor de haven. In de sluis hoor je waar je in de haven mag vastmaken. Betalen doe je in de office. Ik heb gelijk voor twee nachten geboekt.
Morgen de was doen? En de verdere reis voorbereiden, boodschappen doen en Eastbourne verkennen.
Nu is het half elf geweest. TV ontvangst lukte niet en ook het internet was niet 100 %.
Nu nog de foto’s in Picasa zetten en pitten.
Het zeewater is koud: 14 graden. In de haven 16,6. Afgelegde afstand volgens het log: 38,8 mijl.
In werkelijkheid was het ongeveer 43! Log: 1516,5. Gem. 5,2 mijl. Hoogste snelheid: 98,4 mijl per uur volgens de meter. Is uiteraard onmogelijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Gepensioneerd, enthousiast zeezeiler. Zie ook www.almare2.waarbenjij.nu / Kanaaleilanden 2014 Zie ook www.almare.waarbenjij.nu / Götakanaal 2013

Actief sinds 09 Okt. 2014
Verslag gelezen: 824
Totaal aantal bezoekers 13134

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 09 Oktober 2014

Zeilen naar de Isles of Scilly

Landen bezocht: